منطقه ارسال خود را انتخاب کنید
چنانچه آدرس خود را وارد کنید تا محصولات آن منطقه برای شما نمایش داده شوند.

مطالعه نشان می دهد که ویروس تبخال ممکن است خطر ابتلا به زوال عقل را دو برابر کند

مطالعه نشان می دهد که ویروس تبخال ممکن است خطر ابتلا به زوال عقل را دو برابر کند

مطالعه نشان می دهد که ویروس تبخال ممکن است خطر ابتلا به زوال عقل را دو برابر کند

یک مطالعه طولانی مدت روی بیش از هزار فرد 70 ساله در سوئد نشان میدهد  که افرادی که در معرض ویروس هرپس سیمپلکس نوع 1 (HSV-1) قرار دارند، دو برابر با خطر ابتلا به زوال عقل روبرو هستند.

امروزه تقریباً 80 درصد از بزرگسالان در سوئد دارای آنتی بادی برای HSV-1 هستند، چه بدانند و چه ندانند، به این معنی که سیستم ایمنی آنها در گذشته در معرض این پاتوژن قرار گرفت.
در حالی که بسیاری از مبتلایان به تبخال دهان هرگز علائمی را بروز نمی دهند، برخی دیگر هر از گاهی با شعله ور شدن التهاب و تاول های اطراف دهان و لب ها سروکار دارند.
صرف نظر از نحوه نمایش عفونت مادام العمر در خارج، نتایج جدید سوئد نشان می دهد که HSV-1 می تواند اثرات موذیانه ای در داخل داشته باشد.
شواهد بیشتری از مطالعات نشان می‌دهد که مانند یافته‌های ما به ویروس هرپس سیمپلکس به عنوان یک عامل خطرزا برای زوال عقل اشاره می‌کنند.
علل اصلی زوال عقل یکی از اسرار بسیار مورد بررسی در علم پزشکی مدرن است.
آلزایمر شایع ترین نوع زوال عقل است و اغلب، اما نه همیشه، با توده های پروتئین غیر طبیعی در مغز مشخص می شود.
سال‌هاست که دانشمندان علوم اعصاب و محققان مواد مخدر بر پیشگیری از این توده‌ها تمرکز کرده‌اند تا زوال شناختی را با موفقیت کم یا بدون موفقیت کاهش دهند.
برخی از کارشناسان اکنون آنها را مانند شاه ماهی قرمز می دانند. آنها فرض می کنند که این توده ها دلایل زیادی برای وجود در مغز دارند.

آنها به خوبی می توانند در پاسخ ایمنی سیستم عصبی مرکزی ، ترمیم آسیب یا جلوگیری از ایجاد آسیب عوامل بیماری زا نقش داشته باشند.

بنابراین، برخی از انواع آلزایمر می تواند نشانه ای از پاسخ دفاعی “خارج از کنترل” به میکروب های خارجی باشد.
این ایده که عفونت ها ممکن است باعث ایجاد برخی از انواع بیماری آلزایمر شوند، برای اولین بار در سال 1907 مطرح شد، اما این فرضیه رد و برای چندین دهه توسط جامعه علمی با “خصومت زیادی” برخورد شد .
اخیراً به عنوان یک مسیر پذیرفته شده رو به جلو ظاهر شد.
در دهه 1990 ، سطوح غیرعادی DNA HSV-1 برای اولین بار در مغز بیماران مبتلا به آلزایمر متوفی یافت شد.
بعدها، در سال 2008، محققان کشف کردند که DNA HSV-1 در 90 درصد پلاک های پروتئینی در مغز بیماران آلزایمری پس از مرگ وجود دارد.
علاوه بر این، 72 درصد از DNA HSV-1 در مغز در این پلاک ها یافت شد.
یافته ها نشان می دهد که پاسخ ایمنی به ویروس تبخال ارتباط نزدیکی با زوال شناختی دارد.
فقط در سال جاری، مطالعه ای روی حدود 500000 پرونده پزشکی نشان داد که برخی از عفونت های ویروسی شدید، مانند آنسفالیت و ذات الریه ،خطر ابتلا به بیماری های عصبی، مانند یا آلزایمر را افزایش دهند.

محققان دانشگاه اوپسالا و دانشگاه اومئو در سوئد با پیگیری بیماران جوان‌تر برای مدت طولانی‌تر و مطابقت سنی آنها در طول تجزیه و تحلیل، سردرگمی را برطرف کردند.

از مجموع 1002 شرکت‌کننده بزرگسالی که به مدت 15 سال تحت نظر قرار گرفتند، 82 درصد ناقل آنتی‌بادی‌های HSV-1 بودند .

احتمال ابتلا به زوال عقل در طول مطالعه در این بیماران دو برابر بیشتر از افرادی بود که آنتی بادی HSV-1 را حمل نمی کردند.

جالب توجه است، شرکت کنندگانی که عامل خطر ژنتیکی، APOE-4 را حمل می کردند، به احتمال زیاد کاهش شناختی مرتبط با آنتی بادی های HSV-1 را نشان نمی دادند.
این یافته ها با تحقیقات قبلی که نشان می دهد نوع ژنتیکی APOE می تواند اثرات احتمالی HSV-1 بر پاسخ ایمنی مغز را تشدید کند، تناقض دارد.

وستین می‌گوید :

«نکته‌ی ویژه در مورد این مطالعه خاص این است که شرکت‌کنندگان تقریباً همسن هستند، که نتایج را حتی قابل‌اعتمادتر می‌کند، زیرا تفاوت‌های سنی، که در غیر این صورت با ایجاد زوال عقل مرتبط است، نمی‌تواند نتایج را اشتباه بگیرد.»

وستین امیدوار است چنین نتایجی “ممکن است تحقیقات مربوط به زوال عقل را به سمت درمان بیماری در مراحل اولیه با استفاده از داروهای رایج ضد ویروس تبخال یا پیشگیری از بیماری قبل از وقوع سوق دهد.”

دیدگاهتان را بنویسید

0
شما این محصولات را انتخاب کرده اید  0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.