داروی جدید ممکن است آرتریت روماتوئید را متوقف کند

پیشرفت: داروی جدید ممکن است آرتریت روماتوئید را در افرادی که بیشتر در معرض خطر هستند متوقف کند

دارویی که قبلاً برای کاهش برخی از علائم دردناک آرتریت روماتوئید استفاده می شد نیز ممکن است در جلوگیری از پیشرفت آن در ابتدا مؤثر باشد – به طور بالقوه میلیون ها نفر را از این وضعیت ناتوان کننده نجات می دهد.

داروی مورد بحث abatacept است و بخشی از آزمایشی است که برای آزمایش اثربخشی و ایمنی آن تنظیم می شود .

این شامل 213 بیمار در معرض خطر بالای ابتلا به آرتریت روماتوئید در آینده، بر اساس علائم اولیه مانند درد مفاصل بود.

برای کارآزمایی بالینی فاز 2b ، 110 شرکت‌کننده به‌طور تصادفی انتخاب شدند تا آباتاسپت دریافت کنند، و به 103 شرکت‌کننده دارونما به مدت یک سال داده شد و پیشرفت داوطلبان پس از آن برای 12 ماه دیگر پیگیری شد.

نتایج قابل توجه بود: پس از سال اول، 29 درصد از گروه دارونما به آرتریت روماتوئید مبتلا شده بودند ، در حالی که تنها 6 درصد از گروه آباتاسپت داشتند.

پس از سال دوم، این آمار به 37 درصد از گروه دارونما و 25 درصد از گروه آباتاسپت افزایش یافت.

اندرو کوپ، روماتولوژیست از کینگز می‌گوید :

«این بزرگترین کارآزمایی پیشگیری از آرتریت روماتوئید تا به امروز است و اولین آزمایشی است که نشان می‌دهد یک روش درمانی مجاز برای استفاده در درمان آرتریت روماتوئید ایجاد شده نیز در جلوگیری از شروع بیماری در افراد در معرض خطر مؤثر است. کالج لندن در بریتانیا که این مطالعه را رهبری کرد.

این نتایج اولیه می تواند خبر خوبی برای افراد در معرض خطر آرتریت باشد زیرا نشان می دهیم که این دارو نه تنها از شروع بیماری در مرحله درمان جلوگیری می کند، بلکه می تواند علائمی مانند درد و خستگی را نیز کاهش دهد.

آرتریت روماتوئید توسط سیستم ایمنی بدن که به بافت‌های خود حمله می‌کند ایجاد می‌شود و abatacept با کاهش پاسخ سلول‌های T که نقش کلیدی در سیستم ایمنی دارند، کار می‌کند.

در حالی که نتایج امیدوارکننده هستند و شواهدی از اثر ماندگار را نشان می‌دهند، مطالعات بیشتری مورد نیاز است.

این کارآزمایی فقط دو سال را شامل می‌شود، بنابراین ممکن است آبتاسپت به جای جلوگیری از آرتریت، فقط آرتریت را به تاخیر بیندازد.

محققان در مقاله  خود می نویسند :

“داده ها نشان می دهد که درمان با آباتاسپت بیش از 12 ماه ممکن است برای حفظ اثربخشی در طول زمان مورد نیاز باشد.” “تزریق متناوب در فواصل زمانی باید ارزیابی شود.”

گروه abatacept درد و التهاب کمتری را تجربه کرد و در اندازه‌گیری کیفیت زندگی امتیاز بالاتری کسب کرد.

با این حال، شایان ذکر است که این دارو می تواند با عوارض جانبی خفیفی از جمله تهوع و اسهال همراه باشد.

آرتریت روماتوئید یک بیماری مزمن است که می تواند برای کسانی که از آن رنج می برند به شدت دردناک باشد – و در حالی که ما هنوز در مراحل اولیه این تحقیق هستیم،

امید این است که abatacept و داروهایی مانند آن در نهایت بتوانند از رنج بیشتر جلوگیری کنند.

کوپ می گوید : «در حال حاضر هیچ دارویی وجود ندارد که از این بیماری بالقوه فلج کننده جلوگیری کند .

گام‌های بعدی ما این است که افراد در معرض خطر را با جزئیات بیشتری درک کنیم.

تا بتوانیم کاملاً مطمئن باشیم که افرادی که در معرض بالاترین خطر ابتلا به آرتریت روماتوئید هستند این دارو را دریافت می‌کنند.»

برای مشاهده مطالب بیشتر اینجا کلیک کنید.