“پروتز” جدید مغز را برای یادآوری خاطرات خاص هک می کند

“پروتز” جدید مغز را برای یادآوری خاطرات خاص هک می کند

دانشمندان علوم اعصاب با یک پروتز جدید مسیرهای حافظه مغز را هک کرده اند که می تواند به بهبود یادآوری خاطرات خاص کمک کند.

فناوری مغز عمیق نمی تواند به شما یادآوری کند که آیا هنوز فر را خاموش کرده اید یا خیر،

اما تحقیقات توسط دانشگاه Wake Forest (WFU) و دانشگاه کالیفرنیای جنوبی (USC) نشان میدهد که گاهی اوقات می تواند به افراد کمک کند تا تصاویر خاصی را به خاطر بیاورند.

تحریک الکتریکی و مغناطیسی مغز اخیراً به‌عنوان روش‌های نویدبخشی برای تقویت عملکرد شناختی کلی ظاهر شده‌اند، اما تا پیش از این پیشرفت اخیر، ایده «زاپ» مغز برای یادآوری جزئیات مجزا کار علمی تخیلی بود.

عصب شناس توضیح می دهد :

“در اینجا، ما نه تنها یک تکنیک ابتکاری برای تحریک عصبی برای تقویت حافظه را برجسته می کنیم، بلکه همچنین نشان می دهیم که تحریک حافظه فقط به یک رویکرد کلی محدود نمی شود، بلکه می تواند برای اطلاعات خاصی که برای یک فرد حیاتی است نیز اعمال شود.” برنت رودر از دانشکده پزشکی WFU.

این آزمایش‌ها در میان 14 بزرگسال مبتلا به صرع که الکترودهای مغزی در آنها نصب بود ،انجام شد.

رودر و همکارانش سال‌هاست که با گروه‌های مشابه کار می‌کنند ، زیرا این ایمپلنت‌ها بستری را برای مطالعه تحریک الکتریکی مغز فراهم می‌کنند.

در سال 2018، این تیم ایمپلنت‌های عصبی را با درخواست از آن‌ها برای «نوشتن کد» اطلاعات در هیپوکامپ – مکانی که گفته می‌شود خاطرات در مغز «ذخیره» می‌شوند، آزمایش کردند .

محققان توضیح می دهند که این کدهای الکتریکی برای تقلید از الگوی فعالیت عصبی مرتبط با به خاطر سپردن اطلاعات طراحی شدند.

آنها از یک مدل کامپیوتری استفاده کرده اند که اساساً فعالیت مغز یک فرد را زیر نظر دارد تا بفهمد چه الگوهایی با حافظه تصاویر خاص هماهنگ هستند.

هنگامی که شرکت کنندگان در آزمون حافظه بصری شرکت کردند،

این مدل الگوهای تحریکی را برای هر فرد ایجاد کرد و این الگوها با به خاطر سپردن تصاویر حیوانات، ساختمان ها، گیاهان، ابزارها و وسایل نقلیه گره خوردند.

هنگامی که همان «کدهای» عصبی به طور مصنوعی به هیپوکامپ بازگردانده شد،

شرکت‌کنندگان در مطالعه در حدود 22 درصد موارد در تطبیق تصاویر مشاهده‌شده قبلی از حافظه بهتر عمل کردند.

این دقت نسبتاً پایینی است، با این حال، زمانی که محققان هر دو نیمکره مغز را تحریک کردند و فقط بر روی شرکت‌ کنندگانی که حافظه ضعیف داشتند تمرکز کردند، نتایج به نزدیک به 38 درصد افزایش یافت.

رودر می‌گوید :

«هدف ما ایجاد مداخله‌ای است که بتواند عملکرد حافظه از دست رفته به دلیل بیماری آلزایمر ، سکته مغزی یا آسیب سر را بازیابی کند.

ما متوجه شدیم که بارزترین تغییر در افرادی رخ می دهد که حافظه ضعیفی داشتند.

تیم محققان می گویند که یافته های آنها به وضوح نشان می دهد که این شکل از تحریک عمیق مغز “پتانسیل تغییر قابل توجه حافظه را دارد.

با این حال چالش‌های متعددی بر سر راه آن آینده باقی می‌ماند.

یافتن «کدهای استاتیک» برای خاطرات فردی یک هدف عالی می باشد که نیاز به اصلاح و آزمایش بیشتر دارد.

حتی زمانی که یک کد در تقویت حافظه کار می کند، مانند آزمایش کنونی، مشخص نیست که این الگوهای عصبی واقعاً کدام جزء از یک دسته تصویر را رمزگذاری می کنند.

نویسندگان مطالعه کنونی توضیح می‌دهند :

«تصویر خانه‌ای با درختی در آن می‌تواند به گونه‌ای باشد که خانه کانون اصلی تصویر توسط محققان باشد ، اما موقعیت درخت می‌تواند با این هدف تداخل داشته باشد. “

همچنین ممکن است تمرکز از فردی به فرد دیگر و در طول زمان متفاوت باشد.

محققان قصد دارند به بررسی مدل حافظه خود ادامه دهند تا دریابند که چگونه اطلاعات اساسی بیشتر در هیپوکامپ کدگذاری و بازیابی می شود.

آنها همچنین می خواهند آزمایش کنند که آیا الگوهای حافظه یک فرد می تواند برای تحریک حافظه در فرد دیگر استفاده شود یا خیر.

اگر این امکان پذیر باشد، آنگاه نشان می دهد که سیستم حافظه مصنوعی در حال «نوشتن» یک کد حافظه در مغز است، در مقابل «تقویت» کدی که از قبل وجود دارد.

این تیم نتیجه گیری می کند:

«هر یک از این سؤالات پژوهش را به سمت نقطه توسعه یک پروتز حافظه که بر روی ویژگی های کلی رمزگذاری حافظه که در بین بیماران رایج است، اما به اندازه کافی خاص برای تسهیل حفظ محتوای حافظه خاص عمل می کند، پیش می برد » .

برای مشاهده مطالب بیشتر اینجا کلیک کنید .