متفورمین افزایش وزن در جوانان مصرف کننده داروهای ضد روان پریشی را کاهش میدهد

متفورمین ممکن است افزایش وزن در جوانان مصرف کننده داروهای ضد روان پریشی را کاهش دهد

داروهای ضد روان پریشی که برای درمان اسکیزوفرنی، اختلال دوقطبی و سایر بیماری‌های روانپزشکی تجویز می‌شوند، می‌توانند عوارض جانبی متعددی از جمله افزایش وزن داشته باشند. افزایش وزن می‌تواند به چاقی، دیابت نوع 2 و سایر مشکلات سلامتی منجر شود.

مطالعه جدید:

مطالعه‌ای جدید نشان داده است که متفورمین، دارویی که برای درمان دیابت نوع 2 استفاده می‌شود، ممکن است افزایش وزن در جوانان مصرف کننده داروهای ضد روان پریشی را کاهش دهد.

این مطالعه که در دانشگاه کالیفرنیا سانفرانسیسکو انجام شد ، 120 جوان 13 تا 25 ساله را که داروهای ضد روان پریشی مصرف می‌کردند، به دو گروه تقسیم کرد. یک گروه متفورمین و گروه دیگر دارونما دریافت کردند.

نتایج:

پس از 12 ماه، گروهی که متفورمین دریافت کرده بودند، به طور متوسط ​​2.5 کیلوگرم وزن کم کردند،

در حالی که گروهی که دارونما دریافت کرده بودند، به طور متوسط ​​3.5 کیلوگرم وزن اضافه کردند.

مکانیسم اثر:

متفورمین با افزایش حساسیت سلول ها به انسولین، قند خون را در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کنترل می کند. انسولین هورمونی است که به سلول ها کمک می کند تا گلوکز (قند) را از خون جذب کنند.

محققان معتقدند که متفورمین ممکن است با افزایش حساسیت سلول های چربی به انسولین، به کاهش وزن در افراد مصرف کننده داروهای ضد روان پریشی کمک کند.

اهمیت مطالعه:

این مطالعه اولین مطالعه ای است که نشان می دهد متفورمین می تواند به کاهش افزایش وزن در جوانان مصرف کننده داروهای ضد روان پریشی کمک کند.

محدودیت های مطالعه:

این مطالعه فقط 12 ماه طول کشید و اثرات طولانی مدت متفورمین بر افزایش وزن در افراد مصرف کننده داروهای ضد روان پریشی مشخص نیست.

تحقیقات بیشتر:

تحقیقات بیشتری برای تأیید این یافته ها و تعیین دوز و مدت زمان مناسب مصرف متفورمین  در افراد مصرف کننده داروهای ضد روان پریشی مورد نیاز می باشد .

برای مشاهده مطالب بیشتر اینجا کلیک کنید .